Click op de afbeelding voor grotere versie

Gregory Bateson (1904 tot 1980) was een gedragswetenschapper. Hij ontwikkelde een model om mensen bewust te maken van wat hij doet, wat hij kan, wat hij wil en wie hij is. Robert W. Dilts (vooraanstaand onderzoeker en trainer op het gebied van NLP) ontwikkelde het model verder uit tot wat het nu is. Leren en veranderen op verschillende (neuro)logische niveaus volgens Robert W. Dilts:

■Spiritueel: Zin van het bestaan (bij angststoornis als agorafobie en PTSS vaak angst voor de dood)
■Identiteit: fundamentele ik-gevoel, hoe denkt iemand over zichzelf
■Overtuigingen: ik moet het goed doen, het beste kunnen..
■Bekwaamheid: niveau van de vaardigheden
■Gedrag: hetgeen we doen, ongeacht ons vermogen
■Omgeving: datgene waar we op reageren, wat ons omringt, de mensen met wie we in aanmerking komen.

Verandering op een laag niveau leidt niet altijd tot verandering op hogere niveaus: een andere omgeving zal waarschijnlijk geen invloed hebben op de overtuigingen.
Verandering op een hoog niveau heeft altijd effect op de lagere niveaus . Zo’n verandering dringt dieper door en is dus duurzamer.
Het heeft geen zin om iemand goed te leren autorijden (bekwaamheden/vaardigheden) als hij er niet van overtuigd is dat het ook prettig, veilig, angstvrij enz. mag/kan zijn.